Wednesday, August 19, 2015

Persediaan (Back Up Income)




Assalamualaikum semua....

Hari ini admin berkongsi sedikit mengenai kos kos perubatan di Malaysia yang kini kian mahal saban tahun. Untuk pengetahuan tuan puan, antara faktor penyumbang kepada peningkatan kos perubatan ini adalah :

  1. Inovasi dan penyelidikan di dalam Kejuruteraan Perubatan.
  2. Factor inflasi yang berlaku di Dalam Malaysia.
  3. GST jugs megundang kenaikkan KOs ubat ubatan dan drugs
  4. Nilai Matawang Malaysia yang rendah kerana Malaysia banyak mengimport bahan dan ubatan dinegara Eropah.
Cubalah kita bayangkan kos perubatan untuk 5 ke 10 tahun akan datang? Tinggi ke lagi Tinggi??Kepada mereka yang telah mempunyai kad perubatan Tahiah diucapkan dan kepada mereka yang belum lagi memiliki sebarang kad perubatan, anda disarankan mengambil at least 1 kad perubatan untuk diri sendiri. Saya memang setuju kepada mereka yang mempunyai perlindungan kad perubatan melalui syarikat mereka bekerja cumanya kita akan BERSARA disuatu hari. Di kala bersara nanti kita sudah tiada memiliki kelebihan perubatan dari syarikat. Pada masa ini, permohonan untuk memiliki kad perubatan kemungkinan terlewat ataupun sangat sangat tinggi caruman bulanannya.


 

Kisah masyarakat ini membuatkan Admin rasa sedih dihati dan rasa bersalah jika admin tak memberi kesedaran kepada masyarakat bahawa bertapa pentingnya perancangan kewangan. Bukan masalah gaji bulan kecik atau besar, untuk memiliki Takaful, tapi perlu ada KESEDARAN yang tinggi untuk membantu diri sendiri malah juga keluarga. Kita yang pasti di Malaysia ini mempunyai Hospital Kerajaan yang masih boleh membantu untuk mendapatkan rawatan, tetapi bukan lah kadar yang SEGERA kerana factor KEPADATAN umat manusia. Termasuk juga beratur mendapatkan rawatan dengan warga asing yang "amat disayangi".. Dengan itu admin perlu bertindak sekarang bagi menyedarkan masyarakat Malaysia bahawa perancangan kewangan yang tersusun membantu untuk menyelamatkan nyawa mereka secepat mungkin..

Helmiluqman
019-6689551
AIA Takaful Life Planner

 
 


No comments: