Friday, March 21, 2014

Tak Percaya Pada Takaful????

Assalamulalaikum..

Petang tadi berjumpa dengan PA pengarah di ILP untuk memohon taklimat mengenai kenaikkan kos perubatan yang kian menaik. Memang agak sukar untuk mereka memberi sedikit ruang taklimat tapi Alhamdulillah pihak ILP membenarkan buka kaunter. Bila bertanyaka PA tersebut di tidak "PERCAYA" dengan Takaful ni.. Bila bertanya kenapa tidak percaya?? Sedangkan dalam silibus Universiti memang ade khas MODUL TAKAFUL/INSURAN. Rupa-rupanya pernah ade pengalaman bapanya tidak dapat tuntutan dari pihak majikan. Bapa mengalami kecederaaan di tangan mengakibatkan 3 jari tangan kanan putus. Bila dituntut pihak syarikat menyalahkan pihak insuran.. Saya bertanya, betulkah syarikat memiliki insuran pekerja??? sebelum menuduh, anda boleh ruju pihak Financial Mediation Bureau (FMB). Jika berlaku kemalangan seperti ini DIJAMIN anda akan menang sekiranya mengikut prosedur kerja yang ditetapkan.. Tapi jika pihak majikan tiada mengambil sebarang perlindungan Takaful, maka tiada tuntutan yang akan dapat dibuat.

Bertanyaka pada PA tersebut beliau lebih suka menyimpan sendiri dan jika ade apa apa kejadin boleh gunakan simpanan itu untuk membayar bil perubatan.


 
 
Menunjukan beliau pada rajah diatas, mampukah simpanan kita menampung KOS KOS hutang yang akan bermula sekiranya pendapatan kita terjejas akibat Hilang Upaya or Sakit Kanser yang berpanjangan???
  • Nak tampong Kos kemoterapi dan radioterapi
  • Pendapatan akan jadi RM0 akibat diberhentikan oleh majikan disebabkan sakit berpanjangan
  • Hutang dengan bank perlu dibayar mengikut jadual, tapi siapa yang akan sambung membayar jika tiada pendapatan akibat dibuang kerja oleh majikan..
  • Bagaimana jika anda dah berkeluarga??? simpanan anak anak , perbelanjaan anak anak???
Jangan takut dengan Peruding Takaful, insyallah kami sedia membantu menyediakan keperluan anda dan keluarga mengenai kepentingan Takaful. Ramai dan "mengalami" keadaan tapi tak sempat untuk berurusan dengan perunding Takaful.

Helmiluqman
AIA Takaful Planner

No comments: